Showing posts with label ayah. Show all posts
Showing posts with label ayah. Show all posts

Tuesday, June 21, 2011

I like your father lei..! -Chris

As his biological daughter, how should I be feeling like? ;-) Call my ayah, AYAH.. I won't mind.. there are thousands of good reasons why I am happy to share my ayah with everyone.. I want nothing, but 'doa's in return.. boleh kan? 

What ever on his mind.. I wish I know..
Kundasang ;-)

..and me, signing off to sleep ;-)
Published with Blogger-droid v1.7.1

Saturday, October 30, 2010

ayah vs. final piala malaysia

biarla.. dorg dok sibuk gaduh pasal bola.. tetibe nk coret pasal ayah plak.. ehhe.. 

siapa kata mak tak special di hati aku..? silap.. tp mlm ni entri utk ayah.. walaupun mak anak nogori.., tp still nk ckp pasal ayah.. (oops tp mlm ni i go for n9 ye.. ;)

eh.. mak da balik! ehhe.. ng alang.. but still.. mlm ni utk ayah..

ayah, orang jawa sungai buaya, banting. jumpe mak, orang minang.. jadi klu orang tanye bolehke aku bertutur bahasa jawa atau minang secara fluent..? maaf ye.. jawabnye tidak.. tapi aku boleh faham.. sedikit sebanyak.. jadi jgn terdetik pun dihati nk start kutuk aku dalam kedua bahasa tu.. not even in other dialek.. sbb aku da start duk jauh dr famili sejak umur 13 tahun.. n bercampur ng kawan² dari serata malaysia.. ;) takdela hebat sgt pemahaman aku, tp sekurangnya.. kamu nk kene pikir jugak 2-3 kali nk kutuk aku depan².. not even behind me in a short distance.. ;) ehhe nnt aku pasti pandang kamu balik.. minta penjelasan.. :) 

(erk.. ni sbnrnye kisah ttg sape isb sendiri atau ayah..? ehhe da lari topik ni.. ampun..)

pernah dgr nama Mac Gyver?

ni die.. nama sebenar.. Richard Dean Anderson

uishh.. dulu citer ni mmg wajib tonton.. kire cam hebat sgt die ni.. ade je benda yg die bleh gune tuk escape.. kadang tak masuk akal pn iye jugak.. tp dulu kecik lg.. mane tau kene tipu.. tp tak semua tak betul.. ade gak yg munasabahnye..

di hati ni skrg.. mac gyver aku adalah ayah.. ehhe.. why..? sbb ayah macam die la.. ade masalah je takyah gi refer org lain.. ayah serba tahu, serba boleh.. dlm beg yg ayah duk bwk ke hulur ke hilir tu.. mintak ape je.. gunting rambut..? panadol..? ketip kuku..? torchlight..? baby pin...? hansaplast..? tepung cap kaki tiga..? test pen..? ape lagi..? mostly ade.. ehhe. most of the time.. and, they are very well arranged.. dlm beg besar (yg takdela sebesar mane) ade lg beg² kecik utk divide brg² yang tersebut di atas tu (and lot more) according to their classes.. and dalam bab ni.. aku malu besar.. aku perempuan and ayah..? and skill mengemas ayah, jauh lagi baik dr aku.. 

tp aku, adalah sebahagian dr ayah.. ade beberapa perangai ayah turun kpd aku, dan aku bersyukur kerana itu.. sbnrnya ia bukan warisan.. lebih kepada pengalaman membesar dengan ayah dan mak.. memberi aku pelajaran ttg bagaimana aku harus membesar dan bertindak dewasa.. bukan secara terus.. bukan mereka yg tentukan jalan/ cara hidup kita.. tp lebih kepada kita menentukan jalan yg perlu kita lalui, berdasarkan pengalaman, didikan, teguran, sebatan rotan, teriakan amarah mak ng ayah dalam proses mendidik anak..

ada benarnye pepatah melayu.. "lenturkan buluh dr rebungnya.." bayangkan je cam mane nk lentur buluh yg dah jadi, silap hrbulan.. piappp!!! kene kt badan/ muka sendiri.. baru padan muka.. (isk..! terkasar bahasa pulak ;)

sekian dulu entri utk ayah dan semua yg terlibat.. dalam proses pembelajaran seorang isb.. selagi ada hayat.. sob sob.. masanya akan tiba.. dengan izin yang maha mengetahui..


Friday, July 9, 2010

Sambal belacan..

بِسْمِ ٱللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيْمِ
Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Balik tuisyen td..ingat nk terus balik lepas anta atina balik.. makcu kate banyak kueh, nasik kat atas.. so, carik parking, berangkatla aku ke atas..

lauk makcu hari ni simple but menyelerakan. ade tumis bende, smbal belacan, ikan pekasam, ikan goreng ng kicap, selain main dishes yg lain.. dorg sume da mkn gaknye.. aku amik port sebelah uwan.. tgh dok khusyuk menilik ikan yg bakal masuk ke perut, uwan berbisik kpdku.. "ayah kau punyo samba blacan lg sodap kn??" ehhe aku pandang uwan.. straight ke mata. sambil senyum leret aku mengangguk.. uwan yg da taraf otai dlm bab memasak ni pn leh acknowledge kehebatan sambal belacan menantu die :D bangga sungguh aku ng ayah..

sambal belacan -pinjam foto dari site Amiezul Narcosis
gracias!

for me, ayah is the best cook ever. bagila ape je, walau bahan kadang tak cukup, kalau dpt kat tgn die.. aku adik beradik bertambah selera.. serius.. esp. sambal belacan die.. forever wanted! sampai adik beradik belah mak pn dah macam angau ng sambal belacan ayah. kadang tu makan nasi putih (SAHAJA ok) ngan sambal belacan ayah pn dah bleh buat ilang kempunan dorg..

aku sayang ayah
dan aku 'perlu sentiasa lihat ayah'
kerana aku sentiasa dapat melihat sebahagian dari aku dalam karakter ayah..
..aku kan anak ayah..! :D

Saturday, June 26, 2010

tragedi nasi ambang..

am about to sleep now. sok nk ke sekolah, majlis ilmu. discuss prestasi anak² ng parents. daos lak dtg, bawak burger. nyum nyum. makan sat before shut the eyes off to sleep. kelmarin, ntah kenapa beremosi sgt, aku tido ng perut kosong, air mata ngalir da macam air sungai.. tak mo berenti walau puas ku pakse pikiran memikirkan hal yg lain..

tak sape pun boleh terima yg menyebabkan aku berkaca mata ke sekolah hari ni adalah kerana NASI AMBANG yg ayah buat kelmarin. bertujuan menyorokkan mata yg membengkak dek kempunan hidangan makan malam tu. di sebabkan itu jugak (agaknye) dapur rumah berasap sekali lg malam kelmarin.. ayah masak lg ape yg tak lengkap utk hidangan ns ambeng tu, tp satu sen pn tak berguna. sebabkn hati yg tengah sakit aku abaikan je ajakan dorang utk makan malam td.. merembes lagi air mate.. ciwekk.. ;( pertanyaan mak pn tak aku jawab. aku seolah tgh bercinta ng ns ambang ayah tu n alami cemburu yg kronik, bila da ade yg usik dulu nasi tu sebelum aku. now only then that i know, ns ambang bukan sekadar kegemaran, tp 'sentimental' untukku..

sayu pulak mase nk gi keje pagi tu, aku perasan ayah menung jauh di beranda depan. aku ke penyebab? maafkan aku.. hati angah terusik sangat malam td, yah.. 

Nasi Ambang
gambar internet [klik imej untuk ke sumber]
thanks to la_abwa

Saturday, January 9, 2010

nasi ambang dan pengat

hari ni, ayah buat nasi ambang. orang jawa sebut nasi 'ambeng'. 'beng' disebut seperti di dalam 'bengkak', bukan 'bengkel'. ayah jawa sungai buaya, banting. lepas atuk meninggal, kami da tak balik kampung sebelah ayah. baru minggu lepas angah tau yg sorang kawan mase sekolah menengah dulu adalah anak kepada kawan ayah mase kecik. ayah kate name kawan ayah tu kalu tak silap matsom ke maksom?? lantas angah teringat kawan lame. aswat name die. mungkin ayah aswat yg ayah maksudkan. da lame angah tak dengar cerita pasal aswat. kat mane die ye??

raya tahun lepas baru angah jejak kaki balik kat sungai buaya. ikut konvoi raya saudara sebelah ayah. da berubah sangat. tp angah tak boleh lupe kenangan masa kecik dulu. banyak sangat yg angah boleh ingat. antaranya, suasana kenduri kat rumah arwah atuk. majlis cukur rambut along, angah, alang and bancik buat kat kampung. start ika sampai ke bongsu baru kat teluk ni ha.

kalau balik kampung dulu meriah sangat. budak² especially, suke jalan ramai² sambil sedekah duit kat tokey kedai runcit dekat ng masjid dlu. tp last time singgah kat masjid tu, macam tak perasan ade lagi tak kedai tu.

ayah buat nasi ambang hari ni, mungkin sbb teringat waktu dulu kot. angah pun tak tanye banyak. risau pulak kalau hatinya terusik. tapi angah raikan ayah dengan menjamu hidangan tu dengan selera sekali. adik² pn same. lauk² yg ayah masak, saling tak tumpah rasenye dgn yg pernah angah makan waktu kecik dulu. siap dengan serunding, kacang, bilis, ayam masak kicap, mi goreng. mgkin tak lengkap. tp sungguh. rasanya tak lari. cume klu dulu, seingat angah, ade ikan masin bulu ayam :)

lepas tu, untuk supper gaknye, ayah kate nak wat pengat. dari minggu lepas angah da plan nk buat sebenarnye. dengan nenek tina. tp tangguh sampai ayah pulak yg nk buat malam ni. tp mak pulak berebut nak buat. so da jadi pengat tepung pulut campur sagu cara mak :)
pernah tak, diterjah rasa sebak dek perhatian dan kasih sayang yg melimpah ruah, datang dari orang sekeliling? perasaan tu datang kpd angah semenjak dua ni. dan angah tau apa sebabnya. dan kalau benarlah ini yg allah nak angah rasa sekarang, terima kasih allah atas perhatian ini :)

Press