Wednesday, May 27, 2009

bawa aku ke sana...

ehhe sungguh poyo pilihan tajuk kali ni.

erni, pembantu ayah kat gerai selalu kuajak bercerita tentang kampung halaman di indonesia sana. xingat pulak ape name tempat tu.. semakin selalu mendengarkan ceritanya semakin aku teringin ke sana. apit ng apau pn nampak berminat utk turut sama merasai gambaran suasana itu.
"jauh di pedalaman, di kaki gunung, punya sawah seluas pandangan, boleh saja berkejaran dengan kumpulan arnab liar, udara nyaman (maklum saje dikelilingi tumbuhan menghijau), jarang sekali telinga tercemar dgn bunyi enjin bermotor, sumber air dr alam yg aslinya sejuk..."
semalam. tetibe tgh makan lauk yg erni masak (masak lemak nangka gn ikan masin), aku suarakan pd ayah, "angah betul² teringin nk pi kampung erni". lalu tema perbincangan kami seterusnya ialah "kampung erni" ehhe...

pagi td. tgh dok layan ns lemak sotong ng nescafe ais sorg² (sbb aku hr ni luarbiase awal n alang plak xsampai lg), aku terdengar ayah bertanyakna erni perihal kg (dgn lebih lanjut) dalam bhs pilihan mereka (bahasa jawa)... dan aku agak faham ape yg mereka bualkan walaupun kedudukan mereka dan aku yg keseorangan agak kurang jauh... ;D

hati sedikit tersentuh bile pd akhir perbualan, aku terdengar ayah memberitahu erni (masih dalam bhs jawanya) akan keinginan aku utk ke sana (yg mana sebenarnya erni sudah maklum akan keinginanku itu sejak kali pertama dia membuka cerita ttg kampungnya)

kenape tersentuh...? biar aku simpan saja jawapan utk persoalan itu... yg nyata aku semakin hargai insan yg memenuhi ruang hidupku...

No comments:

Post a Comment

Press