Saturday, October 30, 2010

ayah vs. final piala malaysia

biarla.. dorg dok sibuk gaduh pasal bola.. tetibe nk coret pasal ayah plak.. ehhe.. 

siapa kata mak tak special di hati aku..? silap.. tp mlm ni entri utk ayah.. walaupun mak anak nogori.., tp still nk ckp pasal ayah.. (oops tp mlm ni i go for n9 ye.. ;)

eh.. mak da balik! ehhe.. ng alang.. but still.. mlm ni utk ayah..

ayah, orang jawa sungai buaya, banting. jumpe mak, orang minang.. jadi klu orang tanye bolehke aku bertutur bahasa jawa atau minang secara fluent..? maaf ye.. jawabnye tidak.. tapi aku boleh faham.. sedikit sebanyak.. jadi jgn terdetik pun dihati nk start kutuk aku dalam kedua bahasa tu.. not even in other dialek.. sbb aku da start duk jauh dr famili sejak umur 13 tahun.. n bercampur ng kawan² dari serata malaysia.. ;) takdela hebat sgt pemahaman aku, tp sekurangnya.. kamu nk kene pikir jugak 2-3 kali nk kutuk aku depan².. not even behind me in a short distance.. ;) ehhe nnt aku pasti pandang kamu balik.. minta penjelasan.. :) 

(erk.. ni sbnrnye kisah ttg sape isb sendiri atau ayah..? ehhe da lari topik ni.. ampun..)

pernah dgr nama Mac Gyver?

ni die.. nama sebenar.. Richard Dean Anderson

uishh.. dulu citer ni mmg wajib tonton.. kire cam hebat sgt die ni.. ade je benda yg die bleh gune tuk escape.. kadang tak masuk akal pn iye jugak.. tp dulu kecik lg.. mane tau kene tipu.. tp tak semua tak betul.. ade gak yg munasabahnye..

di hati ni skrg.. mac gyver aku adalah ayah.. ehhe.. why..? sbb ayah macam die la.. ade masalah je takyah gi refer org lain.. ayah serba tahu, serba boleh.. dlm beg yg ayah duk bwk ke hulur ke hilir tu.. mintak ape je.. gunting rambut..? panadol..? ketip kuku..? torchlight..? baby pin...? hansaplast..? tepung cap kaki tiga..? test pen..? ape lagi..? mostly ade.. ehhe. most of the time.. and, they are very well arranged.. dlm beg besar (yg takdela sebesar mane) ade lg beg² kecik utk divide brg² yang tersebut di atas tu (and lot more) according to their classes.. and dalam bab ni.. aku malu besar.. aku perempuan and ayah..? and skill mengemas ayah, jauh lagi baik dr aku.. 

tp aku, adalah sebahagian dr ayah.. ade beberapa perangai ayah turun kpd aku, dan aku bersyukur kerana itu.. sbnrnya ia bukan warisan.. lebih kepada pengalaman membesar dengan ayah dan mak.. memberi aku pelajaran ttg bagaimana aku harus membesar dan bertindak dewasa.. bukan secara terus.. bukan mereka yg tentukan jalan/ cara hidup kita.. tp lebih kepada kita menentukan jalan yg perlu kita lalui, berdasarkan pengalaman, didikan, teguran, sebatan rotan, teriakan amarah mak ng ayah dalam proses mendidik anak..

ada benarnye pepatah melayu.. "lenturkan buluh dr rebungnya.." bayangkan je cam mane nk lentur buluh yg dah jadi, silap hrbulan.. piappp!!! kene kt badan/ muka sendiri.. baru padan muka.. (isk..! terkasar bahasa pulak ;)

sekian dulu entri utk ayah dan semua yg terlibat.. dalam proses pembelajaran seorang isb.. selagi ada hayat.. sob sob.. masanya akan tiba.. dengan izin yang maha mengetahui..


7 comments:

  1. @Anonymous
    pau, biasanya bile bercerita ttg orang tua, pengorbanan.. pasti akn menyentuh jiwa yang tak mati..

    Q: cam mane agaknya nk pelihara jiwa spy tak mati..?

    ReplyDelete
  2. terharu bila baca cerita seseorang berkenaan kehidupan mereka terutama sekali tentang pengorbanan dan telatah ibu dan ayah:'(

    ReplyDelete
  3. @FIFIEY LYCHEE MARATION
    hi fifi.. :) it always does.. bersyukur diberi kesempatan menghargai kasih sayang mrk.. salam hujung minggu.. :D

    ReplyDelete
  4. This is so sweet kak! mak ayah adalah segala galanya bagi seorang anak..begitu juga dengan mereka =) sungguh merugikan kalau kita derhaka pada mak dan ayah kan? walaupun dipukul, dimarah..segala galanya untuk kebaikan kita juga akhirnya..Kasih sayang mereka melimpah untuk kita semua kan??They are everything we need the most.. =) -nurulhazwa shukor-

    ReplyDelete
  5. @Anonymous
    dear.. choose la name/url tuk komen.. :) ehhe ape pn thanks dear.. and syg kite pun perlu melimpah ruah utk mereka kn syg.. ehhe.. kem salam mak abah ye.. tny: 'bile nk dtg teluk..?' ehhe

    ReplyDelete
  6. Pengorbanan mereka untuk kita tidak terbalas..

    *Rupanya Irnie pun berdarah Jawa eh..
    *I think some of Javanese ni memang well arranged kan..i know just like my hubby..

    ReplyDelete
  7. @maisyah
    ehhe ada sikit.. tp pengaruh tak kuat kecuali tang makanan.. loving jawa and minang style.. tp sgt suka mencuba makanan yg pelbagai.. tak kire dr negeri/negara mana pn.. ;)

    ReplyDelete

Press