Sunday, May 7, 2017

Tokmad, Susu dan Cuping

Uniknya dia pada tidurnya.
Kalau ngantuk, bukan bantal yg dicari.

Buatkan susu. Hulurkan cuping telinga, biasanya Sara jadi mangsa. Maka mudah dia belayar ke alam mimpi.

Sedikit tentang Tokmad.

Sekarang ni masa tidurnya. Sambil dia habiskan susu, Ummi belanja cuping kiri ni pada dia. Biar Ummi tuliskan entri ini, buatmu anak.

Besar nanti biar jadi kenangan manismu membesar dgn Ummi. Ditakdir sempat tua bersama kamu, ceritakan pada Ummi ye.

Si kakak masih liat tak mahu lelap. Dengan Awwal, berdansa depan TV.

Sara, kejap golek ke kiri, kejap ke kanan. Sama, masih berjaga. Masih mampu senyum bila dipanggil.

Ok. Ummi ngantuk. Jom tidur.

Assalamualaikum.

Wednesday, February 22, 2017

Aku? Pilih.

Hari ini, cerita tentang dua jenis manusia.

Satu, dalam suka atau duka, TETAP BERSAMA. Tiada persoalan tentang siapa salah. Lebih penting, KITA LALUI BERSAMA.

Dua, dalam suka ketawa bersama. Tiba saat sukar, SIAPA SALAH lebih dulu jadi soal utama. Perlu ada seorang yang perlu dipersalahkan untuk pihak lain berlepas diri.

Aku? Pilih.

Friday, December 30, 2016

Umpan Mak²

54 seconds. Short one for emping belinjo/belinjau.

📞 Ngah, nanti kau singgah kedai Acheh tempat biasa Mak beli dotdot dulu. Belikan Mak emping belinjau sekilo. Mak nak goreng, nak makan.
📞 Ok
That was all. 54 seconds ⏲.

Mak memang macam tu. Atau, Mak² memang macam tu.

📞 Ngah, nanti kau balik sini lagi, belikan Mak🍋. Panas² nanti Mak nak buat air, minum.
📞 Ngah, nanti balik bawakan gam arab kat tingkat 13

Bukan dengan si Angah je macam tu. Dengan anak² yang lain pun taktik mungkin sama - cara Mak umpan anak² balik ke kampung, belikan Mak itu, bawakan Mak ini.

As if, kat kampung macam tak wujud barang² yang dikirim. Itulah Mak. Tak mustahil tua nanti aku pulak yang akan buat panggilan singkat kepada anak², minta bawakan itu ini kerana rindu pada anak cucu.

Eh. Aku bukanlah anak yang paling disayang. Ada 9 beradik 💖, kami semua kesayangan Mak Ayah.

Ignorant, I am, sometimes. Or maybe, most of the time? 😢

Tapi setiap kali,
📞 Ngah, Mak Ayah tanya minggu ni kau balik tak?
📞 Kakak! Bila nak balik tengok Atok ni?

😭😭😭
Maka nikmat tuhanMu yang manakah yang kau dustakan?

... intai² my Insta ;)

Monday, November 28, 2016

Knock! Knock!

Selepas hampir dua minggu ketiadaan cucu² yang menghidupkan suasana dengan jerit pekik nangis tawa. Mujur ada si Comel peneman setia.

Tuhan tuliskan utk kami cerita yang sempurna. Seperti ceritera hidup setiap insan yang lain.

Atuk sentiasa berteman sekarang. Sepanjang anak² ikut Ummi berpantang di rumah Atuk pun, terlalu banyak hikmah yang terjadi. Rezeki anak², kami turut merasa. Terima kasih, Tuhan.

..intai² my insta ;)
Ini kisah Atuk dengan kucing. Singkat tapi bermakna. Untuk dikongsi. Betapa sepanjang kami di sana, ibu si Comel sentiasa dimarah Atuk. Bukan sengaja marah tapi sebab selalu bikin hal.

Semenjak Comel sudah berani keluar dari tempat sembunyi. Setelah sudah boleh berjalan sendiri dengan baik. Peranan anak² sebagai peneman Atuk, Uwan dan pakcik² kini digalas Comel.

Kuasa Tuhan. Atuk berlembut dengan Comel. Seperti baiknya Atuk dengan Aisha. Sampaikan Comel nak keluar rumah, lepak di beranda sendirian pun tidak dibenar. Sebab Comel memang sangat comel. Manjanya seperti Muhammad tapi belum lagi senakal dia.

Wednesday, November 23, 2016

MAKAN BUAH-BUAHAN SEMASA PERUT KOSONG

Terjemahan dari artikel asal.

Ini akan membuka mata anda! Baca hingga akhir; dan kemudian, hantar kepada orang lain dalam senarai anda seperti yang saya lakukan!

Dr Stephen Mak merawat pesakit  kanser terminal dengan cara yang "un-ortodoks" dan ramai pesakit pulih.

Sebelum dia menggunakan tenaga solar untuk membersihkan penyakit kepada pesakitnya, dia percaya pada penyembuhan semula jadi dalam tubuh daripada sebarang penyakit. Lihat artikel beliau di bawah.

Ia adalah salah satu strategi untuk menyembuhkan kanser. Sehingga kini, kadar kejayaan saya dalam menyembuhkan kanser adalah kira-kira 80%.

Pesakit  kanser tidak akan mati. Penawar untuk kanser sudah dijumpai - dalam cara kita makan buah-buahan.

Ia adalah sama ada anda percaya atau tidak.

Saya minta maaf untuk beratus-ratus pesakit kanser yang mati di bawah rawatan konvensional.

MAKAN BUAH

Kita semua berfikir makan buah-buahan bermakna hanya membeli buah-buahan, memotong dan memasukkannya ke dalam mulut kita.

Ia tidak semudah yang anda fikirkan. Ia adalah penting untuk mengetahui bagaimana dan bila untuk makan buah-buahan.

Apakah cara yang betul untuk makan buah-buahan?

IA BERMAKNA TIDAK MAKAN BUAH SELEPAS ANDA MAKAN!

BUAH PERLU DIMAKAN KETIKA PERUT KOSONG

Jika anda makan buah-buahan semasa perut kosong, ia akan memainkan peranan utama untuk menyahtoksik sistem anda, membekalkan anda dengan banyak tenaga untuk penurunan berat badan dan aktiviti kehidupan lain.

BUAH-BUAHAN ADALAH MAKANAN PALING PENTING.

Katakan anda makan dua keping roti dan kemudian sepotong buah.

Buah-buahan tersebut sedia untuk masuk terus melalui perut ke dalam usus, tetapi ia terhalang daripada berbuat demikian kerana roti yang diambil sebelum buah.

Dalam pada itu makan keseluruhan roti dan buah-buahan ynag dimakan akan membusuk dan menapai dan bertukar kepada asid.

Apabila buah bercampur dengan makanan di dalam perut dan pencernaan jus, jisim keseluruhan makanan mula menjadi rosak.

Oleh itu, sila makan buah-buahan anda semasa perut kosong atau sebelum anda makan!

Anda pernah mendengar orang mengadu:

Setiap kali saya makan tembikai saya sendawa, apabila saya makan durian perut saya kembung apabila saya makan pisang saya rasa seperti ingin ke tandas, dan lain-lain ..

Sebenarnya semua ini tidak akan timbul jika anda makan buah-buahan semasa perut kosong.

Buah bercampur dengan makanan lain yang membusuk dan menghasilkan gas dan dengan itu anda akan merasa kembung!

Rambut beruban, botak, cetusan saraf dan lingkaran hitam di bawah mata semua ini TIDAK akan berlaku jika anda mengambil buah-buahan semasa perut kosong.

Tidak ada perkara seperti beberapa buah-buahan seperti oren dan lemon adalah berasid, kerana semua buah-buahan menjadi alkali dalam badan, menurut Dr Herbert Shelton yang membuat kajian mengenai perkara ini.

Jika anda telah menguasai cara yang betul untuk makan buah-buahan, anda mempunyai rahsia kecantikan, umur panjang, kesihatan, tenaga, kebahagiaan dan berat badan normal.

Apabila anda perlu minum jus buah-buahan - minum hanya jus buah-buahan segar, BUKAN dari tin, pek atau botol.

Jangan juga minum jus yang telah dipanaskan.

Jangan makan buah-buahan masak kerana anda tidak mendapat zat makanan langsung.

Anda hanya mendapatkan rasanya.
Memasak memusnahkan semua vitamin.

Tetapi makan keseluruhan buah-buahan adalah lebih baik daripada minum jus.

Jika anda perlu minum jus buah-buahan segar, minum perlahan-lahan, kerana anda mesti biarkan ia bercampur dengan air liur anda sebelum menelannya.

Anda boleh mengamalkan 3 hari diet buah-buahan  untuk membersihkan atau menyahtoksik badan anda.

Hanya makan buah-buahan dan minum jus buah-buahan segar sepanjang 3 hari.

Dan anda akan terkejut apabila rakan-rakan anda memberitahu anda bagaimana berseri anda kelihatan!

BUAH KIWI:
Kecil tetapi kuat.
Ini adalah sumber yang baik kalium, magnesium, vitamin E & serat. kandungan vitamin C adalah dua kali ganda daripada oren.

EPAL:
Sebiji Epal seharimenjauhkan doktor?
Walaupun epal mempunyai kandungan vitamin C yang rendah, ia mempunyai antioksidan & flavonoid yang meningkatkan aktiviti vitamin C dengan itu membantu untuk mengurangkan risiko kanser usus besar, serangan jantung dan strok.

STRAWBERRY:
Buah Perlindungan.
Strawberi mempunyai jumlah kuasa antioksidan yang tertinggi di kalangan buah-buahan utama & melindungi tubuh daripada penyebab kanser, salur darah tersumbat dan radikal bebas.

ORANGE:
Ubat paling manis.
Mengambil 2-4 oren sehari boleh membantu menjauhkan selsema, mengurangkan kolesterol, mencegah & membubarkan batu karang serta mengurangkan risiko kanser kolon.

TEMBIKAI:
Penghilang dahaga paling sejuk. Terdiri daripada 92% air, ia juga penuh dengan dos gergasi glutathione, yang membantu meningkatkan sistem imun kita.

Mereka juga adalah sumber utama lycopene iaitu oksida melawan kanser.
Nutrien lain yang didapati dalam tembikai adalah vitamin C & Potassium.

JAMBU BATU & BETIK:
Anugerah tertinggi untuk vitamin C. Mereka adalah pemenang jelas untuk kandungan vitamin C yang tinggi.

Jambu batu juga kaya dengan serat, yang membantu mencegah sembelit.

Betik kaya dengan karotena; ini adalah baik untuk mata anda.

Minum air SEJUK atau minuman selepas makan = KANSER

Bolehkah anda percaya ini?

Bagi mereka yang suka minum air sejuk atau minuman sejuk, fakta ini sangat bermakna kepada anda.

Ia adalah nikmat untuk minum secawan air sejuk atau minuman sejuk selepas makan.

Walau bagaimanapun, air  atau minuman sejuk akan membekukan makanan berminyak yang baru kita makan.

Ia akan memperlahankan proses penghadaman kita.

Apabila 'enapcemar' ini bertindak balas dengan asid, ia akan memecah dan diserap oleh enzim intestine lebih cepat berbanding makanan pejal.

Ia akan kekal di dalam usus.

Tidak berapa lama lagi, ini akan bertukar menjadi lemak dan mendorong kepada KANSER!

Ia adalah lebih terbaik untuk minum sup panas atau air suam selepas makan.

Mari kita lebih berhati-hati dan sedar. Lebih banyak kita tahu, lebih baik peluang kita boleh hidup.

PAKAR SAKIT JANTUNG berkata:
jika semua orang yang mendapat mail ini menghantar kepada 10 orang, anda boleh yakin bahawa kita akan menyelamatkan sekurang-kurangnya satu nyawa.

Oleh itu mari kita lakukannya.

Press