Thursday, March 3, 2011

selesai merenung cermin dalam dunia 'Wonder'

Week 9 #1
speak to them kind words -aq

semalam air slow. hari ni langsung tak keluar. membunuh mood nk bercinta di dapur.. so di sini aku dan tiga lagi teman lelaki serumah, di sebuah warung.. isk bikin kontroversi ;p tiga lelaki berbinkan yang sama denganku.. harap jelas ye..

aku. makin selesa. menuntut kefahaman dr byk pihak, tidak semua. terbekal dengan ayat-ayat itu, langkah semakin kurang pincang.. bukan sempurna.

Kalau dulu, baran cepat sangat diberi menang, tewaskan kewarasan diri.. hadiahkan kemusnahan kepada jiwa yang tak berasa nak hidup.. tapi bila pengalaman selama hidup diangkat sebagai guru.. berasa semakin mahu menghargai.. datanglah ia sebagai ayah, datangkan ia sebagai emak, datangkan dia sebagai tukang sapu, datangkan dia sebagai pencanai roti, datangkan dia sebagai penganggur, datangkan dia sebagai individu yang celaru dengan jantina, datangkan dia sebagai arkitek, datangkan dia dalam rupa kanak-kanak yang umurnya baru setahun jagung.. fuhhh.. panjang mana lagi list ni.. ;) pasti kupanjatkan doa supaya kita dapat bersama kembali ke jalanNya.. supaya ditetapkan islam, iman dan ehsan.. seperti melihat cermin.. itulah hidup dalam pengertianku.. untuk melihat keadaan seperti yang digambar dalam imaginasiku.. pengorbanan sangat dituntut.. apa yang telah dikorban, apa yang sedang dikorban, dan apa yang akan dikorban.. semuanya dari Dia, dan seharusnya dikembalikan kepadaNya.. :) jadi apa yang terkorban? jika itulah istilah yang mahu digunakan.. we actually have nothing to lose! if we win, it is His victory.. and if we lost.. please.. we are losing it now.. if you ever care.. we may fight together and stop the losing.. if u only knew I am actually concern about our young generation :(


Published with Blogger-droid v1.6.7



Week 9 #2
Jeritan tanpa suara

dua hari tanpa suara. anak² dok pakat menguji atau sekadar mahu berasa riang menggelakkan cikgu sains yang seorang ni.. dari kelas pra hingga yang bakal berjuang menentukan rezeki UPSR.. si kecil putri farhana, asymal wajdi "mana suara cikgu?", sofian "kenapa suara cikgu begitu" dengan pandangan yang bersungguh menunjukkan dia tidak faham perubahan yang berlaku. pejuang UPSR nyata lebih matang, agak mudah walau terpaksa sekali sekala menjerit tanpa suara.. kebanyakannya faham situasi dan bijak membaca bahasa bibir.. namun ada juga yg kecewa bila pengajaran diteruskan tanpa penjelasan yang panjang lebar, tidak seperti kebiasaannya.. aduhai sayang.. nikmat ini ditarik sementara cuma, pastinya dengan hikmah ;)

Dekat sangat di hati




6 comments:

  1. ade ketika jua "baran" cepat saje meyinggahi diri sungguhpun tak terniat nk buat begitu kan, cikgu..emm :P






    -uchi-

    ReplyDelete
  2. @Anonymous: betul tu uchi, lemahnye manusia menurut saja godaan syaitan ;)

    ReplyDelete
  3. tapi cikgu ,saya cume lemau sikitttt je..eh2 bole plak mcm tu ekk...oh sakit tekak iyer,cikgu klu tak ok try makan 2 paket strepsil perisa oren kasi abis taw..;P



    -uchi-

    ReplyDelete
  4. wah..
    dlm satu post ni mcm2 cerita ada..
    hehe..
    tp yg first tu, xde air mmg payah kn?

    ReplyDelete
  5. cikgu yg d hormati..
    jd cikgu kena bnyk sabar kn?
    TK xleh jd cikgu, sbb cepat marah la..
    kesian kt budak2, bila dtg skola je, kecut perut jd nye..
    hehe..

    ReplyDelete

Press