Sunday, September 25, 2011

Perasaan itu kalau diturutkan..

mahu dibawanya diri ke suatu tempat. Dikelilingi hidupan yang punya suara tanpa dapat difaham. Biarkan ayam bicara dengan itik. Itik kemudian bicara pula dengan si kura-kura. Bising. Riuhnya bersahut tapi maksud selamat di punca. Apa pun tak ketahuan. Atau biar saja manusia yang ada, hanya sekumpulan kanak-kanak yang penuh perhatian dan kasih-sayang, penuh rasa cemburu tapi semuanya masih indah.

Dan kalau dia silap atau marah. Tiada jiwa lain yang wajar dimarahi melainkan diri sendiri. Tidak bakal terlalu menyakitkan.

Dan kalau dia gagal atau lelah.. tahulah dia dari sebab apa dia tewas.

Tapi.. akhirnya bertanya dia pada diri, "kenapa harus menentang hukumnya alam? Menidakkan fitrah manusia?" Pandai saja nasihati jiwa lain.. bila tepat di batang hidung sendiri.. selalu juga tewas..

Jangan berangan mahukan dunia yang difikir indah kerana yang indah sifatnya.. hanyalah syurga milik Allah.. cuma sebagai manusia, hanya mampu mensyurgakan apa jua yang tercapai dek deria pinjamannya.. agar hidup tidak mendekati derita neraka.. dalam usaha tersebut, kita bakal jatuh.. berulangkali.. luka pasti akan berbekas.. namun, jangan pernah lupa berusaha seperti mana pentingnya untuk kita tidak lupa untuk bernafas.. ;-)
Published with Blogger-droid v1.7.4

3 comments:

  1. emmm..*termenung sambil menemukan hujung ke 2-2 jari telunjuk kiri dan kanan*

    ReplyDelete
  2. @Uchi kay-f @hmad: ermm.. ehhe.. sedang berfikir mungkin..?

    ReplyDelete
  3. good entry..stiap detik lm kehidupan ni.prlu bringat slalu;)

    ReplyDelete

Press