Sunday, March 14, 2010

AQ-1


asalnya ayat ni angah simpan dalam my notebook as personal reminders. sbb angah ni sll lupe. tapi after quite a thinking, nape nak simpan benda yg baik utk diri sendiri je? tak ke selfish namenye? semoga bermanfaat. Mungkin lepas ni akan ade lagi AQ-2, AQ-3, ...AQ-n. Insyaallah..

6:106. Ikutilah apa yang telah diwahyukan kepadamu dari Tuhanmu; tidak ada Tuhan selain Dia; dan berpalinglah dari orang-orang musyrik.

6:116. Dan jika kamu menuruti kebanyakan orang-orang yang di muka bumi ini, niscaya mereka akan menyesatkanmu dari jalan Allah. Mereka tidak lain hanyalah mengikuti persangkaan belaka, dan mereka tidak lain hanyalah berdusta (terhadap Allah)[500].
[500]. Seperti menghalalkan memakan apa-apa yang telah diharamkan Allah dan mengharamkan apa-apa yang telah dihalalkan Allah, menyatakan bahwa Allah mempunyai anak.

12:111. Sesungguhnya pada kisah-kisah mereka itu terdapat pengajaran bagi orang-orang yang mempunyai akal. Al Quran itu bukanlah cerita yang dibuat-buat, akan tetapi membenarkan (kitab-kitab) yang sebelumnya dan menjelaskan segala sesuatu, dan sebagai petunjuk dan rahmat bagi kaum yang beriman.

43:36. Barangsiapa yang berpaling dari pengajaran Tuhan Yang Maha Pemurah (Al Quran), kami adakan baginya syaitan (yang menyesatkan) maka syaitan itulah yang menjadi teman yang selalu menyertainya.

43:37. Dan sesungguhnya syaitan-syaitan itu benar-benar menghalangi mereka dari jalan yang benar dan mereka menyangka bahwa mereka mendapat petunjuk.

20:100. Barangsiapa berpaling dari pada Al qur'an maka sesungguhnya ia akan memikul dosa yang besar di hari kiamat,

**dosa besar = hanya dengan berpaling dari al-Quran. DOSA BESAR! Selama ni yg angah tau antara dosa besar, 1-membunuh, 2-derhaka pd ibu ayah, 3-minum arak, 4-rogol, 5-bersekedudukan… antara yg diberitahu, tp belum pernah diingatkan bahawa seringkas berpaling dari (pengajaran) al-Quran je kita da berdosa besar. Speechless!

13:11. Bagi manusia ada malaikat-malaikat yang selalu mengikutinya bergiliran, di muka dan di belakangnya, mereka menjaganya atas perintah Allah[767]. Sesungguhnya Allah tidak merobah keadaan sesuatu kaum sehingga mereka merobah keadaan[768] yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki keburukan terhadap sesuatu kaum, maka tak ada yang dapat menolaknya; dan sekali-kali tak ada pelindung bagi mereka selain Dia.
[767]. Bagi tiap-tiap manusia ada beberapa malaikat yang tetap menjaganya secara bergiliran dan ada pula beberapa malaikat yang mencatat amalan-amalannya. Dan yang dikehendaki dalam ayat ini ialah malaikat yang menjaga secara bergiliran itu, disebut malaikat Hafazhah.
[768]. Tuhan tidak akan merobah keadaan mereka, selama mereka tidak merobah sebab-sebab kemunduran mereka.

29:49. Sebenarnya, Al Quran itu adalah ayat-ayat yang nyata di dalam dada orang-orang yang diberi ilmu[1156]. Dan tidak ada yang mengingkari ayat-ayat Kami kecuali orang-orang yang zalim.
[1156]. Maksudnya: ayat-ayat Al Quran itu terpelihara dalam dada dengan dihapal oleh banyak kaum muslimin turun temurun dan dipahami oleh mereka, sehingga tidak ada seorangpun yang dapat mengubahnya.

19:97. Maka sesungguhnya telah Kami mudahkan Al Quran itu dengan bahasamu, agar kamu dapat memberi kabar gembira dengan Al Quran itu kepada orang-orang yang bertakwa, dan agar kamu memberi peringatan dengannya kepada kaum yang membangkang.

55. Surah Ar-Rahman.
1. (Tuhan) Yang Maha Pemurah,
2. Yang telah mengajarkan al Quran.
3. Dia menciptakan manusia.
4. Mengajarnya pandai berbicara.
5. Matahari dan bulan (beredar) menurut perhitungan.
6. Dan tumbuh-tumbuhan dan pohon-pohonan kedua-duanya tunduk kepada Nya.
7. Dan Allah telah meninggikan langit dan Dia meletakkan neraca (keadilan).
8. Supaya kamu jangan melampaui batas tentang neraca itu.
9. Dan tegakkanlah timbangan itu dengan adil dan janganlah kamu mengurangi neraca itu.
10. Dan Allah telah meratakan bumi untuk makhluk(Nya).
11. Di bumi itu ada buah-buahan dan pohon kurma yang mempunyai kelopak mayang.
12. Dan biji-bijian yang berkulit dan bunga-bunga yang harum baunya.
13. Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?
16. Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?
18. Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?

**sehingga habis ayat ke-78, sebanyak 31 kali soalan yang sama telah diajukan kepada kita, TIGA PULUH SATU KALI
Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?.
Tak pernah sekalipun angah sedar yg soalan itu ditujukan kepada kita, sebagai ujian kepada keimanan kita selama ni. Angah dah cuba jawab, hasilnya: TEARS… perasaan bercampur, kesal (sebab tak pernah nak ambil tahu) + syukur (sebab baru ditunjukkan).. alhamdulillah..

Malunya pada diri, hanya Allah je yang tau. 27 tahun da diberi peluang bernafas di bumiNya. Kita bangga sebab lancar membaca quran, khattam mungkin sudah beberapa kali, bersemangat menyairkan (bertaranum dengan) kalam² suci Allah tu. Tp sebenarnya tak kenal, tak faham pun apa sebenarnya yg diperintahkan, apa fungsinya al-Quran tu.

54:17. Dan sesungguhnya telah Kami mudahkan Al-Quran untuk pelajaran, maka adakah orang yang mengambil pelajaran?

2:186. Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah), bahwasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepada-Ku, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah-Ku) dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran

**maka, berdoalah supaya hati ini tidak mati. Supaya hati ini mudah dibentuk kembali ke jalanNya. Aminnn.. Ya Rabbal 'Alamiinnn..

No comments:

Post a Comment

Press