Tuesday, May 5, 2009

A leader or a good head..??


Only after three years of being where I am, I asked ths question to myself. The situation being, if u were to be placed in a position u were not willing to fill in, what wud be ur expectation now… and then?

Bile kepentingan org lain melebihi kepentingan peribadi, menjadi seorang ketua bukanlah pilihan yg baik, coz a head for me orang yg leh bg instruction tanpa terlalu memikirkan apa isu yg bakal dihadapi org yg menjadi pilihan untuk menggalas tugas (yang penting org itu perlu fikir jalan untuk ketuanya), seorang ketua perlu pandai bicara (mungkin juge putar belit fakta, untuk memikirkan pujukan yg memberi semangat, yang sebenarnya lebih untuk kepentingan sendiri), dan apa lagi ye?

dua ciri di atas sesungguhnya jauh dari profil seorang irnie. Namun aku tak diberi pilihan untuk mengatakan tidak... ketika itu.

dua minggu yang baru saje berlalu, bukanlah memori indah. Hampir saje aku break under pressure. Tp Alhamdulillah, irnie ini seorang yg masih rasional. Awal dulu kalau situasi ini berlaku, mgkin saja aku mengalah. Tapi sepanjang 3 tahun yg berlalu, aku tak buta, aku juga tak tuli. Untuk aku mengalah sekarang, tak mungkin. Beberapa org mungkin dah memberi kemenangan kepada pihak yg menjadi hamba kuasa. Tp selagi aku tak hadiahkan kemenangan kepada yg sepatutnya, ya Allah berikan aku kekuatan, tunjukkan aku jalan.

Teringat plak when huda said, orang baik like us mmg tak sesuai jadi ketua. yes huda (mungkin lebih sesuai menjadi pemimpin (leader) tp dlm persekitaran kerja, kebiasaannya seorang pemimpin tidak diperlukan) Yep, kalau org baik jadi ketua, yg lebih terbeban ialah ketua itu sendiri. Sebab kalau org baik menjadi ketua, die akan cuba untuk menyerap kebanyakan daripada tekanan org bawahnye (yg kelamaan akan menekan diri sendiri)… Tekanan kerja, kebanyakan kita boleh atasi. Tp kalau tekanan emosi? Banyak yg tak berjaya. Alhamdulillah setakat ni, keduanya dapat ku hadapi dgn caraku. Tapi perlukah ada persoalan “Sampai bile??”

Smlm, had a talk with alang bout ths… Tanya pandangan die tentang angahnye… sesuai ke jadi ketua?? (ehhe itu pun setelah tiga tahun, lihat betapa tertekannye aku sekarang). Sekurangnya kurang sikit beban fikiran, dan dapat juga aku jalan, bagaimana harus ku teruskan perjuangan ni… insyaallah… amin…

p/s harap pembaca budiman faham akan istilah “baik” yg digunakan di sini.

No comments:

Post a Comment

Press