Sunday, April 11, 2010

Extinction Earth on Discovery Channel

Bagus dapat ajak famili (especially the kids) tengok docu mcm ni. Penting utk kita ambil tahu bahawa kita dah gagal dalam usaha memelihara bumi ni untuk anak² kita nanti. Kita gagal sebab kita tak nampak kesan masa kita beraktiviti dulu. Baru sekarang kita nampak kesan dari tindakan kita yg dulu. Dulu kita tak bertindak secara ‘wise’ sebab usaha utk dedahkan kita dengan kesan kealpaan kita dulu hanya dr mulut ke mulut. Sekarang visual dah ada. budak² pn mudah faham sekarang, tak payah dah parents nk jawab soalan basic tentang alam sekitar dari anak². Cuma sekarang siapkanla diri dengan soalan² lanjutan dari mereka, dan bertindak!


Budak² sekarang dh advanced. Kalau kita tak ikut rentak, sangatla kesian (kita sendiri). Kadang tu angah terpaksa berhenti dan fikir sejenak akan relevan soalan kanak² tadi dgn topik yg sedang dibincang. Seorang pelajar. Luqman namenye. Ingat lg perkataan yang keluar dari mulutnya. “Teacher tau tak kenapa kita suka sains? Sebab bila teacher terangkan, kita bleh bayangkan apa yg berlaku”. Then I said, “See! Didn’t I tell you that science is not that hard? Science is so very close to you. Kita boleh bicara sains tentang apa je yg boleh kita nampak, kalau tak nampak pun kita boleh rasa. The force, the energy, the breathing process, the spinning fan, the ability to see, the air/sound that we can’t see yet we still can use, the moving car, the friction when we walk.. the this and that.. (the list continues ;)” yang penting dok mengajar kat skolah islamik ni, akhirnya kita berbalik kepada konsep bersyukur.

Alang² da sentuh pasal budak² ni. Ehhe. Can’t wait every time nk sampai skolah. Welcomed by the pupils dengan “Assalamualaikum, cikgu” sambil tangan dipinta utk mendapatkan restu sebelum sesi pengajaran bermula. Sejuk hati. Sungguh. Berterima kasih kpd Dia sbb diberi ruang untuk berbakti dgn cara ni. Kalau dalam sains upsr, selalu pelajar diingatkan bahawa dalam soalan ada jawapan. Tp untuk angah dengan kerja yg angah buat ni, dalam cabaran ada kemanisan. So bila tertekan ng cabaran, belum pn sempat melangkah keluar dari gate sekolah, da dapat ubat. Makanya, perjalanan hidup selepas keluar dari gate? Kamu pn boleh bayangkan..


Lot more on multiply… soon ;)

No comments:

Post a Comment

Press