Sunday, April 11, 2010

The art of giving without taking back

Tibe² je masa drive ke bukit jalil petang semalam ilham semacam ni datang. Kalau dah mmg otak ni tak reti nak berehat, selalu jugak di datangkan dgn suara² yg tak kedengaran. Out of nowhere. :) yang nyata, bukan suara yg berbisik. Tapi mungkin ini yang disebut ‘kata hati’. Kata hati angah semalam membisikkan seperti yg menjadi subjek di atas. The Art of Giving without Taking Back.

Art, atau dalam bahasa Malaysia disebut sebagai seni. Seperti juga sains, seni itu misteri. Bagi sesiapa yg ingin kenali. Lebih lagi pada yang hendak fahami. Lebih jauh kita cuba kenal/faham sesuatu yang bersifat sains atau seni, lebih banyak kita dapat teroka/pelajari. Tak kurang juga yg sesat dalam perkenalan/kefahaman itu. Makanya perlu juga tidak berpura² tahu apa yang sebenarnya kita mungkin salah ambil tahu. Mungkin juga kita sesat dalam kefahaman ciptaan kita.

Dalam sains, tidak boleh tidak kita pinggirkan bahawa bereksperimen sebagai satu cara pembelajaran dan pembuktian atas pernyataan yg dicadangkan. Pernyataan (petunjuk) sudah cukup utk pelajar/individu yang datang ke sekolah hanya utk diberikan ilmu utk hadapi peperiksaan. Tapi bagi mereka yang datang utk dapatkan ilmu dan yakin dapat menggunakan ilmu utk manfaat bersama (diri sendiri dan orang lain), bereksperimen adalah sesuatu yg ekstra. Bonus. Kerana dgn melakukn sendiri, kita akan lebih yakin dengan pernyataan (petunjuk) yg diberi. Kerana dalam sains, hanya dengan eksperimen kita dapat menjelaskan pernyataan itu. Dan hanya dengan penjelasan itu, baru kita dapat bezakan pernyataan awal tadi sama ada benar atau tidak. 

Yang panjang lebar tadi cuma mukadimah. Ehhe. Macam takde kaitan je.. uhmm takpe, angah akn cuba cari connection antara subjek dan intro yg panjang lebar tadi. Human brains. Otak manusia. The ability to memorize things is limited. Terhad. Tapi hadnya sampai mana? There are devices that imitate human brains to help human to overcome the limitation like handphones, computers. They need memory space to keep data. And we could upgrade the memory space as much as we need. Sebab dengan adanya ilmu sains, semua tu tak mustahil kn? But human brain? Boleh ke upgrade?

To explore science, a scientist needs a working brain. Limitation only applies to the ability to memorize. and up til now technology has helped us a lot with this. But to study life, the ability has no limits! Work your brain, brainer! 

My personal view. Orang lain mungkin ada penjelasan sendiri. I would say, human brain cannot be upgraded. Dah tercipta bahawa otak manusia tu tak perlukan upgrading. Amazingly, ciptaan tu da cukup sempurna. Bergantung pada kita nk gunakan to the fullest atau gunakan seadanya

If u could see what im doing now is that i am using my brain to do an arty job. This is a simple example of using the brain to do art. The Art of Thinking. :)

Ok sorry sorry. I am in no intention to drag u or myself to go reading through my writing without ever coming to an end. Because we have not even talked about the subject yet. The Art of Giving without Taking Back.

The action of giving is an art indeed. Macam artist, a paint artist, when he/she holds up the brush/pen/painter and makes a drawing/sketching/painting –he/she would actually blend him/herself together with the art that they are making. The picture from the brain is then being realized into a painting on a canvas or an arch that can be seen with our naked eyes. Where on earth did this picture come from? Came from the brain, a working brain, and the brainer is not so stingy to share what he/she saw with the world. And do you really believe that a real artist would ever care whether people would appreciate the painting the way that he/she does? I don’t think so. The satisfaction came earlier. Upon the last drop of color that he gave on the painting. and that is why agaknya dari dulu lagi, angah sangat kagum dgn painters/art people.

Mungkin susah nak faham. Dalam bahasa mudah. Seni tu indah. Should we live beautifully, we have to act beautiful. Mudah utk hidup dengan indah. Hidup dah jadi macam bisnes. We give and take. Dalam bisnes kita bagi produk, kita akan dapat RM. Tapi kalau semua tentang hidup kita hanya fikirkan bisnes, sangat rugilah kita. Ada orang boleh buat bisnes cuma dapat untung material, ada pula orang buat bisnes dapat untung material + untung bukan material (syafaat)

Angah manusia biasa. Biasa silap, biasa lupa. Sangat jauh dari sempurna. Tp dalam kerjaya angah sekarang, apa yg mata ni boleh nampak dan hati ni boleh bezakan, manusia berkerjaya kini ada dua golongan. Yang kerja utk hujung bulan, dan yang kerja utk hujung bulan + dengan ingatan bahawa akan dihisab kemudian nanti. Dalam setiap apa yang kita buat, pasti ada cabaran. Sedar atau tidak cabaran tu yg membeza dan mendewasakan kita.

Yang indah dari seni memberi itu ialah bila kita tak fikir balasan duniawi (yang biasa kita harapkan). People love surprises. Why won’t we surprise ourselves at the right time? Bilamana kita terpaksa terima kenyataan bahawa buku kita nanti diterima dari sebelah kanan (sambil tersenyum) atau dari yang kiri (dan menyesal bila nasi dah jadi bubur).

No comments:

Post a Comment

Press