Saturday, April 3, 2010

Wanita Haid & AQ


Saje nak kongsi ;) bagus dpt berkongsi ilmu ni sbb angah perasan sentiasa ada konflik ttg perkara yang bersangkutan dengan hukum-hakam agama ni, dari kecik lg.. dari ustazah yg mengajarkan quran. Perlu ada cuti utk mengajarkan quran, setiap bulan. perluke? sebab bila difikirkan balik kita banyak mengikut hukum/ tetapan manusia (nenek moyang) tanpa sedar yg sebenar hukum, hanyalah dari yg menciptakan manusia, dan Dia telah turunkan quran untuk kita jadikan sebenar rujukan.
Al-Baqarah 2:170. Dan apabila dikatakan kepada mereka: "Ikutilah apa yang telah diturunkan Allah," mereka menjawab: "(Tidak), tetapi kami hanya mengikuti apa yang telah kami dapati dari (perbuatan) nenek moyang kami". "(Apakah mereka akan mengikuti juga), walaupun nenek moyang mereka itu tidak mengetahui suatu apapun, dan tidak mendapat petunjuk?".
Al-An'aam 6:116. Dan jika kamu menuruti kebanyakan orang-orang yang di muka bumi ini, niscaya mereka akan menyesatkanmu dari jalan Allah. Mereka tidak lain hanyalah mengikuti persangkaan belaka, dan mereka tidak lain hanyalah berdusta (terhadap Allah) **Seperti menghalalkan memakan apa-apa yang telah diharamkan Allah dan mengharamkan apa-apa yang telah dihalalkan Allah, menyatakan bahwa Allah mempunyai anak. 
and selain dari hal yang di atas this is my biggest concern --> cuba baca keadaan masyarakat kita sekarang (dengan hal² bersangkutan dengan zina, minum arak, buang anak tak kira jantina etc) dan bandingkan dgn keadaan masyarakat jahiliyyah  zaman nabi dulu. mungkin ke kita hidup dalam suasana yg lebih baik dari dulu?


Menulis ayat-ayat al-Qur'an ketika haid
HafizFirdaus.com - Saturday, 03 April 2010

No comments:

Post a Comment

Press